Gluténmentes rizs

A gluténmentes rizs iránt egyre nagyobb a kereslet, hiszen egyre több a gluténérzékeny a világon. Azonban a gluténhez többfajta betegség is kapcsolódhat, ezek közül az egyik a gluténérzékenység. Ezek jellemzően a vékonybél krónikus, felszívódási zavarokkal járó betegségei, amelyet bizonyos gabonafélékben található növényi fehérje – a glutén – válthat ki.

Bármely életkorban megjelenhet, mivel hosszú időn át lappanghat. Kései felismerése súlyos felszívódási zavarokat és tápanyaghiányt okozhat. A tünetek is meglehetősen változatosak lehetnek, van, akinél szinte tünetmentes, így fel sem tűnik, míg másoknál mindennapos problémát okoz. Ezért, érdemes minél előbb gluténmentes diétára átállni, ha kiderül, hogy ez a betegségek kiváltó oka.

Gluténmentes diéta

A gluténmentes étkezés – azon túlmenően, hogy nem egyszerű – meglehetősen drága is. Hiszen a hagyományos búzalisztes termékek nem fogyaszthatók, így annak alternatíváit kell keresni az étkezések során. Bár napjainkra számos gluténmentes lisztkeverék elérhető már a nagyobb bevásárlóközpontok, bioboltok polcain.

Jó megoldás lehet:

Gluténmentes rizs

A rizs az egyik legolcsóbb és igen népszerű gluténmentes gabona. Népszerűségét annak is köszönheti, hogy számos módon – édesen vagy sósan – elkészíthető. Kitűnő alapanyag, mely segítségével változatos étkezés valósítható meg.

A rizs eredetileg Délkelet-Ázsiából és Indiából származik, de napjainkra szinte az egész világon termesztik. Ez köszönhető a nemesítéseknek, mely során már nemcsak árasztásos módszerrel termeszthető, így több ezer fajtája is ismert.

A legismertebb rizs fajták

Forma szerint:

  • kerekszemű rizs: mely rövid, gömbölyű és jobban tapad, így pálcikával könnyebben lehet fogyasztani ezt a fajtát. Rizottóhoz, sushihoz, rizses húshoz kitűnő választás.
  • hosszúszemű rizs: kevésbé tapad össze és mutatósabb, így drágább is. A rizs köretek leggyakoribb alapanyaga.

Színük szerint lehetnek:

  • Fehér rizs: kevésbé intenzív ízű, fényezőanyag hozzáadásával készül a fényezett rizs. Gyakori köret alapanyag.
  • Barna rizs: intenzívebb ízű, a csírát és a korpát nem koptatják le a hántolás során, így a tápértéke magasabb, mint a fehér rizsé, viszont nehezebben puhul, így a főzési ideje hosszabb.
  • Vadrizs: mely tulajdonképpen nem is rizs, ezért gluténmentes étkezésben csak olyan használható, ahol fel van tüntetve, hogy nem szennyeződött gluténnal a betakarítás során.

Rizs vitamin tartalma

A rizs tehát gluténmentes, így a lisztérzékenyek is bátran fogyaszthatják. Akárcsak a belőle készült rizslisztet. Ráadásul a rizs sok vitamint és a szervezet számára hasznos ásványi anyagot is tartalmaz. A barnarizs gazdag B1- és B2 vitaminban is. Nem tartalmaz azonban A-, B12-, C- és D-vitamint. Növényi rostjai serkentik a bél működését és segítik az emésztési folyamatokat. A legnagyobb mennyiségű fehérje és vitamin, főleg az E-, K-vitamin a hántolatlan rizs korpájában van.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Rizs

Vissza a kategória cikkeihez