Barna basmati rizs

A barna basmati rizs egy Indiából származó, hosszú szemű, intenzív illatú és egyedi aromájú, enyhén mogyoró ízű rizs. Hazánkban is egyre népszerűbb az utóbbi időben. Népszerűségét annak is köszönheti, hogy lassan felszívódó szénhidrát tartalmú és rendkívül egészséges. A basmati rizst főleg Indiában és Pakisztánban termesztik. A neve is arra utal, hogy illatos.

Kétféle basmatit különböztethetünk meg:

  • a fehĂ©ret
  • Ă©s a barnát

A barna rizs finomĂ­tatlan összetett szĂ©nhidrát. AttĂłl barna, hogy a hántolás után nem koptatják le rĂłla a pelyvás hĂ©j alatti hártyát, csak a kĂĽlsĹ‘ hĂ©jat. De a belsĹ‘ hĂ©ja, – ami a rizs korpáját Ă©s csĂ­ráját jelenti – rajta marad, Ă­gy tartalmazza az Ă©rtĂ©kes tápanyagok jelentĹ‘s rĂ©szĂ©t. Ez a fajta jĂłval több rostot Ă©s B-vitamint tartalmaz, mint a fehĂ©r, ezĂ©rt a dietetikusok inkább ennek fogyasztását javasolják. Több magnĂ©ziumot, foszfort, mangánt, szelĂ©nt, rezet Ă©s káliumot tartalmaz. Mivel glutĂ©nt pedig nem tartalmaz egĂ©szsĂ©gesebb, mint az egyĂ©b gabonák.

Ugyan több benne a rost és a fehérje, mint a fehér rizsben, de a szénhidrát tartalma is magasabb. A barna basmati rizs szénhidrát tartalma 33 gramm.

Jótékony hatással van:

  • a koleszterinszintre, mivel rostban gazdag, ami segĂ­thet csökkenteni
  • a vĂ©rcukorszintre
  • az emĂ©sztĂ©sre

Barna basmati rizs glikémiás indexe

Glikémiás indexe 55-60 közötti. A glikémiás index – mely 1 és 100 közötti érték – segítségével meghatározható, hogy egy adott élelmiszer mennyire és milyen gyorsan emeli meg a vércukorszintet.

Az alacsony GI-jű élelmiszerek csak minimális mértékben emelik meg a vércukorszintet, míg a magas GI-jű élelmiszerek a glükózszint jelentős emelkedését váltják ki, és fokozott inzulinreakciót vonnak maguk után.

Ha megnĂ©zzĂĽk a kĂĽlönbözĹ‘ szĂ©nhidráttĂ­pusokhoz tartozĂł glikĂ©miás indexet, láthatĂł, hogy egyes összetett szĂ©nhidrátok jobban megemelik a vĂ©rcukorszintet, mint az egyszerű szĂ©nhidrátok. Mivel a glikĂ©miás index segĂ­tsĂ©gĂ©vel arányaiban meghatározhatĂł, hogy a szĂ©nhidrátok mikĂ©nt hatnak a szervezet vĂ©rcukorszintjĂ©re, fontos eszközkĂ©nt használhatod azt azon Ă©telek Ă©s Ă©lelmiszerek kiválasztásához, amelyek rövid Ă©s hosszĂş távon segĂ­tenek a vĂ©rcukorszint stabilizálásában, illetve ellátják szervezeted a szĂĽksĂ©ges energiával.

A rizs nemcsak kitűnĹ‘en megemĂ©szthetĹ‘, de vitamin tartalmának köszönhetĹ‘en kiválĂł energiaforrás is. 

Száraz, hűvös helyen tartva hosszú ideig eltartható.

Miért jobb a barna rizs mint a fehér?:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Rizs

Vissza a kategĂłria cikkeihez